czwartek, 25 lutego 2010

Wspaniały chleb pszenno żytni

Znalazłam ten przepis w jakiejś starej "Przyjaciółce". W oryginale jest na samych drożdżach, ale ja dodałam tez żytniego zakwasu. Chleb wyszedł rewelacyjny. I co najważniejsze, jest super prosty do zrobienia.

Składniki:
500 g maki pszennej
3/4 szklanki (około 100 g) mąki żytniej
5 g świeżych drożdży
2 płaskie łyżeczki soli
1 płaska łyżka cukru
szklanka dowolnych ziaren( ja dałam dynię, słonecznik i trochę otrębów pszennych)
woda
ewentualnie 4 łyżki zakwasu żytniego



Drożdże rozkruszyć w misce, posypać cukrem i rozetrzeć. Kiedy zaczną się trochę rozpuszczać dodać łyżkę mąki i trochę ciepłej wody. Dokładnie rozmieszać. Pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia.
Dodać mąkę pszenną wymieszaną z żytnia i solą i ewentualnie zakwas. Wymieszać ręką, tak, aby uzyskać konsystencję nieco luźniejsza od ciasta drożdżowego. W międzyczasie wsypać ziarna.
Wyrabiać około 10-15 minut, żeby ciasto było gładkie, bez grudek i lekko odchodziło od ręki.
Przełożyć do natłuszczonej i wysypanej ziarnami (niekoniecznie) formy. Można zrobić na wierzchu nacięcie. Pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na kilka godzin, żeby ciasto co najmniej podwoiło swoją objętość. Można posypać ziarnami lub mąką.
W oryginalnym przepisie pisze, żeby piec około 50 minut w 180 stopniach. Ja wstawiłam do zimnego piekarnika i nastawiłam na 200 stopni, od tego momentu chleb piekł się 30 minut, potem zmniejszyłam temperaturę do 180 stopni na kolejne pół godziny.



Wyszedł super!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
free counters